Kategorie produktów

Wielkanocne napoje – ciepłe i zimne

Wtorek, 28 marca 2017 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/133. Marzec 2017
Kawa, herbata, sok, woda, a może napój gazowany? Co klienci wybiorą na święta? Część z nich z pewnością postawi na wysoką jakość, inni skuszą się na nowości, nie zabraknie też łowców promocji. Jedno jest pewne, to kolejna kategoria, na którą należy szczególnie zwrócić uwagę komponując ofertę wielkanocną.
Regał z napojami, sokami i wodami zwykle zajmuje sporo miejsca w sklepie. O ile zimne miesiące mogą powodować chwilowy przestój tej kategorii to nadejście wiosny zwiastuje sporą rotację. W okresie wielkanocnym z pewnością kategoria ta zyska na zainteresowaniu. Inaczej sytuacja przedstawia się w kategorii kaw i herbat. Konsumenci nie będą ich spożywać w zwiększonych ilościach niż na co dzień i przy tym robić zbędnych zapasów. Natomiast coraz bardziej popularne stają się marki premium. Dodatkowo, rynek się rozrasta, zwłaszcza, że aż 70% konsumentów codziennie pija kawę, a 80% herbatę.

Półka niskich cen

Właścicielka sklepu w Międzyrzecu Podlaskim, Maria Zaniewicz komponuje ofertę kaw i herbat wedle upodobań klientów. „Nasz towar jest skomponowany pod klienta, są to marki, o które pytają klienci. Prym wśród kaw wiodą Jacobs Krönung i Tchibo. W dalszej kolejności jest marka Sido. Zdecydowanie są to różne poziomy cenowe. Jedni kierują się niską ceną, inni natomiast wybierają znaną już markę, oferującą lepszą jakość za wyższe pieniądze. Kawy mielone to najczęstszy wybór w moim sklepie. Znacznie rzadziej klienci sięgają po kawy rozpuszczalne. Natomiast jeśli już się zdecydują, to wybór dotyczy zwykle kaw Prima, natomiast wśród cappucino prym wiedzie Mokate. Zazwyczaj posiadam stałą ofertę – no chyba, że trafię na perełkę cenową. W takim przypadku mogę sięgnąć po markę z wyższej półki cenowej, nie płacąc za nią dużo.

W kategorii herbat liderami w moim sklepie pozostają marki Saga oraz Lipton. Z herbat rodzinnych jest to Minutka oraz Rodzinna od Posti. W tym przypadku też staram się cały czas zaskakiwać niskimi cenami moich klientów. Jest to mój sposób na to, by przyciągnąć klientów” – z uśmiechem wyjaśnia pani Maria.

„Staram się, by mieć dobre ceny w swoim sklepie, a w hurtowniach wyszukuję perełek. Napoje i soki to kategoria, która również dużo lepiej rotuje przed świętami. W tej kategorii bazujemy na znanych markach. Najlepiej rotują takie jak Tymbark, Hellena, Caprio i Hortex. Dużo sprzedajemy też wód mineralnych. Cisowianka to numer jeden” – dodaje właścicielka sklepu.

Znane produkty

„W kategorii kaw i herbat wybory klientów są tak różne, że ciężko jest wyróżnić zdecydowanych liderów. Z kaw mielonych bardzo dobrze sprzedaje się Tchibo Family, z herbat Saga w różnych wariantach i ekspresowa i smakowa. Lipton jeżeli jest w dobrej cenie również jest marką chętnie wybieraną” – informuje pani Magda Weresa, kierowniczka sklepu Lewiatan w Międzyrzecu Podlaskim. W międzyrzeckim Lewiatanie klienci mają do wyboru wśród szerokiej oferty herbat i ziołowych i owocowych. Marki dostępne to Herbapol, Big-Active, Minutka, Posti, BiFix, Nasza, Oshee, Eternal, Loyd, Bastek, Golden Assam. Z kaw rozpuszczalnych Nescafé, Jacobs, Tchibo, MK Cafe, Woseba. Natomiast z kaw mielonych i w ziarnach: Tchibo, Gala, MK Cafe, Prima, Fort, Pedro’s, Maxwell House oraz Woseba.

„W kategorii napojów i soków, przed świętami wzrasta sprzedaż całej kategorii natomiast zdecydowanie największy wzrost sprzedaży dotyczy Coca-Coli. Z soków klienci wybierają różne marki i to już zależy od ceny bądź marki. W ubiegłym roku mieliśmy sok Sad Sandomierski o pojemności 3 l, był na niego szał niesamowity, aż nam zabrakło. Teraz jeszcze nie wiem czy coś będzie w promocji przed Wielkanocą, ale na pewno będziemy musieli zamówić większe ilości tego produktu. Sporo klientów sięga też po soki Hortex czy Tymbark. Klient musi znać markę, jeśli jej nie zna to raczej ją omija. Mieliśmy fajne i smaczne soki pod nieznanymi markami, sama je próbowałam. Natomiast nazwa była nieznana dla klientów i totalnie ją omijali, bo po prostu nie znali produktu” – przyznaje Magda Weresa.

Bliżej klienta

W sklepie prowadzonym przez Agnieszkę Lisowską i Łukasza Rybka w Terespolu wśród napojów klienci przeważnie sięgają po marki znane. „Cały rok bardzo dobrze nam rotuje asortyment Coca-Coli, Pepsi, Tymbark, Zbyszko, Hellena, Cisowianka, Muszyna, z wód smakowych Jurajska oraz Żywiec Zdrój. Nie ma nawet takiej potrzeby żebyśmy mieli tańsze marki bo klienci ich u nas nie poszukują. Z racji, że markety znajdują się w drugim końcu miejscowości utrudnia to mieszkańcom donoszenie ciężkich zakupów. Dzięki temu druga część mieszkańców miejscowości może przyjść do nas po napoje. Jest to kategoria bardzo dobrze rotująca każdego dnia” – przyznaje Łukasz Rybka, właściciel sklepu. „Z kategorii herbat najlepiej rotujące marki w naszym sklepie to Lipton i Minutka. Biorąc pod uwagę kategorię kaw to klienci najchętniej wybierają Tchibo, w dalszej kolejności Pedros, Sati czy Jacoba Krönung” – dodaje pani Agnieszka Lisowska.

Sprzedaż w Chełmie

W sklepie Niki w Chełmie z kaw od zawsze klienci wybierają Tchibo Family. „Z rozpuszczalnych Nescafe i Jacobs Krönung, z herbat Lipton. Również dostępne są inne marki i warianty herbat owocowych czy ziołowych. Marki to Tetley, Herbapol, BiFix, Posti, Saga, Minutka. Napoje i soki: Hortex, Coca-Cola, Fanta, Sprite, Mirinda, Pepsi. „Klienci wybierają lepsze marki, tanie się nie sprzedają. Co roku handel się zmienia. Trudno jest się nastawiać na sprzedaż jakiegoś produktu, bo za chwilę klienci mogą już nim nie być zainteresowani. Zauważamy, że klienci chcą lepszych marek, ale oczywiście za niższe pieniądze” – wyjaśnia właścicielka sklepu Renata Kamińska.

Biorąc pod uwagę kategorię kaw i herbat w sklepie abc przy ulicy Wojsławickiej sytuacja ma się podobnie. Marki najchętniej kupowane to Jacobs, Tchibo Family, Nescafe, Lipton oraz Herbapol. Natomiast w kategorii napojów i soków klienci na co dzień kupują inne marki niż na święta. „Coca-Cola, Pepsi, Fanta, Mirinda – te napoje gazowane dużo częściej są wybierane podczas zakupów przedświątecznych. Klienci wydają większe sumy w tym okresie i poszukują lepszych marek. Z soków chętnie sięgają po Tymbark oraz Hortex, przy czym zwracają uwagę na jakość i 100% zawartość soku. Woda mineralna to kategoria w naszym sklepie, która cały czas dobrze rotuje, marki najczęściej wybierane to Żywiec Zdrój oraz Muszynianka” – przyznaje Jowita Piłat, ekspedientka sklepu.

Kawy najczęściej wybierane przez Polaków

Spożycie kawy naturalnej w badaniach prowadzonych przez instytut Kantar Millward Brown zadeklarowało 59,6% respondentów. Częściej niż raz dziennie kawę spożywa ponad 39% osób badanych, raz dziennie jest to prawie 38%. Mniej respondentów zadeklarowało spożywanie kawy 5-6 razy w tygodniu – prawie 6%, 3-4 razy w tygodniu – ponad 7%, 2 razy w tygodniu – ponad 4% oraz raz w tygodniu bądź rzadziej prawie 6%. Marki najczęściej spożywane przez respondentów kaw mielonych i ziarnistych to: Jacobs Krönung, Tchibo Family, Prima Finezja, Lavazza, Woseba, MK Cafe Premium, Maxwell House, Tchibo Exclusive, Gala, Jacobs Cronat Gold, Astra, Jacobs Aroma, Pedro’s Strauss Cafe, Fort Strauss Cafe, Espresso Tchibo, Douwe Egberts.

Spożycie kawy rozpuszczalnej jest nieco mniejsze. Spośród badanych osób przez Millward Brown ponad 46% sięga po kawę rozpuszczalną. Biorąc pod uwagę częstotliwość spożywania to 4 razy dziennie lub częściej pije ją prawie 3% respondentów, 2-3 razy dziennie – prawie 23%, raz dziennie ponad 31%, 5-6 razy w tygodniu prawie 9%, 3-4 razy w tygodniu – prawie 11%, 2 razy w tygodniu – ponad 9%, raz w tygodniu lub rzadziej – ponad 14%. Do marek wybieranych najczęściej należą: Nescafé Classic, Jacobs Cronat Gold, Jacobs Krönung, Jacobs Velvet, Nescafé Gold, Nescafé Sensazione Créme, Tchibo Family, Maxwell House, Nescafé Espresso, Mokate, Jacobs Aroma.

Spożycie herbaty

Owocowe, ziołowe czy owocowo-ziołowe herbaty ekspresowe to kolejna kategoria analizowana przez instytut Millward Brown. Spośród respondentów, 45,3% przewiduje picie takich rodzajów herbat w swoim jadłospisie. Z czego częściej niż raz dziennie spożywa je 12,7% badanych osób, raz dziennie – prawie 25%, 5-6 razy w tygodniu – 11,7%, 3-4 razy w tygodniu – 19,2%, 2 razy w tygodniu – 16%, raz w tygodniu lub rzadziej – prawie 16%. Liderami na tym rynku pozostają Herbapol, Saga oraz Lipton. W zestawieniu pod kątem najczęściej wybieranych marek znalazły się również: Vitax, Minutka, Big-Active, Dilmah, Malwa, Teekanne, Tetley, BiFix, Loyd Tea, Irving Tea, Posti.

Ekspresowe herbaty w torebkach są pijane przez 82,6% respondentów. 4 razy dziennie lub częściej spożywa je 12,2% badanych, 2-3 razy dziennie – 44%, raz dziennie – 26,5%, kilka razy w tygodniu – 10,5%, raz w tygodniu lub rzadziej – 6,6%. Najczęściej wybieraną marką w tej kategorii jest Minutka. Na dalszych miejscach znalazły się: Saga, Minutka, Tetley, Dilmah, Irving, Teekanne, Loyd Tea, Astra oraz Big-Active.

Napoje i soki

Według danych pochodzących z instytutu Millward Brown po napoje niegazowane, soki owocowe i warzywne w kartonach i butelkach sięga 65,1% respondentów. Nieco mniej zadeklarowało pijanie napojów gazowanych – 41,8%. Po pierwszą z kategorii najwięcej klientów sięga raz w tygodniu lub rzadziej. Tę częstotliwość spożywania zadeklarowało 31,2%. Do najchętniej wybieranych marek należą: Tymbark, Hotex, Kubuś, Caprio, Dr.Witt, Costa, Garden, Tarczyn, Cappy oraz Fortuna.

Z kolei napoje gazowane codziennie spożywa 4,9% badanych osób, 5-6 razy w tygodniu – 5,2%, 3-4 razy w tygodniu – 14,8%, 2 razy w tygodniu – 21,9%, raz w tygodniu – 14,5%, 2-3 razy w miesiącu – 20,1%, raz w miesiącu lub rzadziej – 18,3%. W tym przypadku marka Hellena jest najczęściej wybierana. Na dalszych pozycjach znajdują się: Zbyszko, Tymbark, Fanta, Sprite, Mirinda, Schweppes, Schweppes Tonic, 7UP oraz Kinley Tonic Water.

Wody

Spożycie wód mineralnych gazowanych w okresie od października 2015 do września 2016 roku zadeklarowało 52,2% respondentów. Wśród tych osób codziennie pija ją 40,4%. Do najczęściej wybieranych marek wód gazowanych należą: Cisowianka, Żywiec Zdrój, Muszynianka, Nałęczowianka, Kropla Beskidu, Primavera, Jurajska, Dobrowianka, Ustronianka, Piwniczanka.

Większa część respondentów pija wodę niegazowaną, jest to ponad 62%, z czego 54,9% pija ją codziennie. Marki wód mineralnych niegazowanych, które najczęściej wskazywali respondenci w badaniu TGI to: Żywiec Zdrój, Cisowianka, Nałęczowianka, Muszynianka, Kropla Beskidu, Primavera, Dobrowianka, Jurajska, Ustronianka, Staropolanka.

Po wodę smakową sięga już zdecydowanie mniej osób, jest to zaledwie 27,7% respondentów. Codziennie pija ją 9,4% badanych. W tej kategorii liderem została marka Żywiec Zdrój Smako-Łyk. Równie często respondenci wybierali marki takie jak: Nałęczowianka, Hellena, Żywiec Zdrój (gazowana), Jurajska, Kubuś Waterrr, Ustronianka, Arctic, Górska Natura oraz Veroni Mineral.

Komponując świąteczną ofertę napojów i soków warto zwrócić uwagę na topowe marki, znane wszystkim konsumentom. Przy kawach i herbatach większy wybór da klientom możliwość nabycia produktów, którym poczęstują bliskich podczas świątecznych spotkań. Już najwyższy czas na skompletowanie oferty na ten zyskowny okres.

Monika Kociubińska


tagi: Wielkanoc , napoje , herbata , sok , woda , sprzedaż , konsument ,